Kada četkati zube? Prije ili poslije doručka? | Zubo.hr

Oralna higijena

Kada četkati zube? Prije ili poslije doručka?

Već dugo je preporuka da se zubi peru dva puta dnevno, pune 2 minute. No, ove smjernice ne preporučuju kada četkati zube.

Radi uspostavljanja redovite navike četkanja, mnogi ljudi peru zube svaki dan u isto vrijeme. Četkanje svakog jutra i ponovno navečer prije spavanja čini se standardom za većinu ljudi. Ovaj jednostavan raspored četkanja ljudi ugrađuju u rutinu.

Ali što ako ste četkali zube u pogrešnom dijelu jutarnje rutine?

Neki stručnjaci kažu kako je četkanje prije doručka znatno korisnije za vašu zubnu caklinu i cjelokupno zdravlje usne šupljine.

Iako nitko ne želi piti jutarnji sok od naranče kad još uvijek ima okus fluora u ustima, moguće je da je najbolje za vaše zube učiniti upravo to.

kada četkati zube

Zašto je možda bolje četkati zube prije doručka

Na ovo pitanje postoji znanstveni odgovor. Dok spavate, u ustima se množe bakterije koje uzrokuju naslage. To je dio zašto se možete probuditi s “jutarnjim zadahom”.

Pranje tih bakterija zubnom pastom s fluorom oslobađa zube od naslaga i bakterija. Također prekriva vašu caklinu zaštitnom barijerom protiv kiseline.

Prema klinici Mayo, trebali biste izbjegavati pranje zubi barem 30 minuta nakon jela ako konzumirate nešto kiselo. Doručak poput tosta, limuna i kave, uglavnom odgovaraju kriterijima kisele hrane.
Kad ujutro operete zube prije doručka, također pokrećete i proizvodnju sline. Vaša slina pomaže vašoj hrani da se razgrađuje i prirodno ubija štetne bakterije u ustima.

Mjere opreza za pranje zubi nakon doručka

Ako vašoj jutarnjoj rutini više odgovara četkanje zubi nakon doručka – možda ćete trebati imati na umu iduće informacije.

Neki od omiljenih jela i pića za doručak su ujedno i neke od najgorih namirnica za vašu caklinu, uključujući:

  • sok od naranče
  • citrusi
  • suho voće
  • kruh
  • kolači

Dakle, četkanje odmah nakon doručka može biti posebno loše za zube.

Čekanje između pola sata i sat vremena nakon jela kako biste oprali zube najbolji je način da budete sigurni da štitite zube i vašu caklinu.

ADA preporučuje da pričekate 60 minuta nakon jela prije nego što operete zube, posebno nakon što pojedete kiselu hranu.

Kada četkati zube i kako?

Ispravno pranje zubi jednako je važno kao i (ako ne i važnije) od toga kada perete zube.

Bez obzira upotrebljavate li električnu četkicu ili standardnu četkicu možete slijediti korake u nastavku:

  • Navlažite četkicu malom količinom vode i dodajte malu količinu fluoridne paste za zube.
  • Operite zube pod kutom kako biste očistili teško dostupna mjesta. Četkajte 2 minute, pazeći da perete prednje zube, bočne strane i žvakaće površine zubi.
  • Iščetkajte jezik kako biste očistili sve bakterijske ostatke koji su se pojavili tijekom postupka četkanja.
  • Ispljunite ostatke paste za zube i isperite usta i jezik vodom.

Kada želite zaštititi zubnu caklinu, četkanje odmah nakon što se probudite ujutro je bolje od pranja zubi nakon doručka.

Ako morate prati zube nakon doručka, pokušajte pričekati između 30 i 60 minuta prije nego što ih operete.

 

Oralna higijena

Kako znati treba li vam aparatić za zube?

,

Aparatić za zube se obično koristi za ispravljanje zuba koji nisu poravnati. Ako vi ili vaše dijete trebate aparatić za zube, postupak može biti skup, dugotrajan i neugodan. No korektivni zubni aparatići imaju visoku stopu uspjeha i garantiraju vam savršeni osmijeh.

Aparatići se najčešće propisuju tijekom djetinjstva ili rane adolescencije. Odrasli također sve češće dobivaju aparatić za zube. Zapravo, 20% ljudi s aparatićem za zube danas su odrasle osobe.

Ako vjerujete da biste vi ili član vaše obitelji mogli imati koristi od aparatića, bolje je znati prije nego kasnije. Ovaj će članak obuhvatiti znakove koji mogu ukazivati ​​na to da osoba treba aparatić za zube, kao i informacije koje će vam pomoći u odluci o sljedećim koracima.

aparatić za zube

Znakovi da su vam potrebni aparatići za zube

Znakovi da odrasla osoba treba aparatić za zube mogu se razlikovati ovisno o dobi i cjelokupnom zdravlju zuba.

Aparatić za odrasle postaje sve češći, a ishodi su uglavnom pozitivni.

Istraživanje iz 1998. zaključilo je da su aparatići češće potrebni nego nepotrebni, procjenjujući da samo 35% odraslih ima pravilno poravnane zube.

Simptomi koji mogu ukazivati ​​na to da vam treba aparatić za zube uključuju:

  • zubi koji su vidljivo iskrivljeni ili pretrpani
  • poteškoće u čišćenju koncem između zuba i četkanja oko krivih zuba
  • često grizenje jezika ili režući jezikom po zubima
  • zubi koji se međusobno ne zatvaraju pravilno kad vam usta miruju
  • poteškoće u izgovoru određenih zvukova zbog položaja vašeg jezika pod zubima
  • čeljusti koje kliknu ili stvore zvukove kad žvačete
  • stres ili umor na vilici nakon žvakanja hrane

Kako prepoznati treba li vašem djetetu aparatić za zube?

Ako dijete ima mliječne zube koji su iskrivljeni ili pretrpani, to može biti znak da će mu u budućnosti trebati aparatić za zube.

Ostali znakovi uključuju:

  • disanje na usta
  • čeljusti koje kliknu ili ispuštaju druge zvukove
  • sisanje palca ili korištenje dudice nakon 2. godine
  • rani ili kasni gubitak mliječnih zuba
  • zubi koji se ne spajaju čak i kad su usta potpuno zatvorena
  • zubi koji su iskrivljeni ili pretrpani
  • Loša prehrana tijekom faze dojenčadi i mališana, loša higijena zuba i genetika su svi razlozi zbog kojih će djeci (i odraslima) možda trebati aparatić.

Kada posjetiti zubara

Američka akademija za ortodonciju preporučuje da sva djeca dogovore termin s ortodontom najkasnije do 7. godine. Logika ove preporuke je da kada se utvrdi potreba za aparatićem, rano liječenje može poboljšati ishode.

Čak i djeca bez vidljive gužve ili kosog zuba mogu imati koristi od pregleda kod ortodonta.

Najbolja dob za dobivanje aparatića varira od osobe do osobe. Većinu vremena liječenje aparatićem započinje u dobi između 9 i 14 godina, nakon što djeca počnu dobivati ​​trajne zube.

Ali nekim ljudima liječenje aparatićem u djetinjstvu jednostavno nije moguće. Bilo zbog troškova, neugodnosti ili nedostatka dijagnoze, mnogi ljudi moraju odgoditi ortodontsko liječenje do odraslih godina.

Tehnički, nikad niste prestari za aparatić. Međutim, to ne znači da biste trebali nastaviti odgađati liječenje.

Kad god ste spremni liječiti prenatrpane ili iskrivljene zube, možete zakazati pregled. Obično vam nije potrebna uputnica stomatologa za dogovor s ortodontom.

Imajte na umu da će vam starenjem i dalje rasti vilica, što može uzrokovati povećanu gužvu ili suženje zuba. Ako pričekate s liječenjem prekomjernog ugriza ili iskrivljenih zuba, problem se neće poboljšati niti riješiti sam od sebe.

Što prije razgovarate s ortodontom o dobivanju aparatića, to bolje.

Postoje li alternative za aparatić?

Metalni aparatić, keramički aparatić i nevidljivi aparatić su najčešći tipovi ortodontskih terapija.

Postoji razlika u želji za aparatićem iz kozmetičkih razloga i u potrebi za aparatićem za kontinuirano oralno zdravlje. Razgovarajte sa stomatologom o mogućnostima za aparatić ako imate bilo koji od gore navedenih simptoma.

Nastavi čitati

Oralna higijena

Neugodan zadah iz usta – simptomi, uzroci i liječenje

,

Neugodan zadah je stanje koje može dolaziti iz usta, zubi ili može biti simptom zdravstvenog problema. Prema Američkom udruženju zubara, neugodan zadah tijekom svog života ima najmanje 50% odraslih.

Halitoza tj. neugodan zadah može biti privremen problem ili kronično stanje koje može uzrokovati čak i tjeskobu. Nije ni čudno što su police trgovina preplavljene žvakaćim gumama, vodicama za ispiranje usta i ostalim proizvodima za borbu protiv neugodnog zadaha. Ali mnogi od ovih proizvoda samo su privremene mjere jer ne rješavaju pravi uzrok problema.

Određena hrana, zdravstveni uvjeti i životne navike samo su neki od uzroka neugodnog zadaha. U mnogim slučajevima loš zadah možete poboljšati dosljednom i pravilnom higijenom zubi. Ako jednostavne tehnike ne riješe problem, obratite se svom stomatologu ili liječniku kako biste bili sigurni da neko određeno ozbiljnije stanje ne uzrokuje vaš neugodan zadah.

neugodan zadah

Simptomi

Mirisi neugodnog zadaha variraju, ovisno o uzroku. Budući da je teško procijeniti kako miriše vaš vlastiti dah, zamolite nekog bliskog da odgovori na vaša pitanja o zadahu.

Imate neugodan zadah, trebate li posjetiti liječnika?

Ako imate neugodan zadah, razmislite o svojim navikama kada se radi o oralnoj higijeni. Pokušajte napraviti neke promjene: poput pranja zubi i jezika odmah nakon jela, korištenja zubnog konca i pijte puno vode.

Ako se vaš neugodan zadah i dalje zadrži, posjetite svog stomatologa. Ukoliko postoji sumnja na neko ozbiljnije stanje koje uzrokuje vaš loš zadah, stomatolog vas može uputiti liječniku.

neugodan zadah

Što uzrokuje neugodan zadah?

Većina neugodnih zadaha započinje u ustima, a mogućih je uzroka mnogo. Oni uključuju:

  • Hrana. Razgradnja čestica hrane u zubima i oko njih može povećati broj bakterija i izazvati neugodan miris. Konzumacija određene hrane, poput luka, češnjaka i začina, također može uzrokovati neugodan zadah. Nakon što probavite ovu hranu, ona ulazi u vaš krvotok, prenosi se u pluća i utječe na zadah.
  • Duhanski proizvodi. Pušenje uzrokuje neugodan miris iz usta. Pušači također imaju veću vjerojatnost za bolesti desni, što je još jedan izvor lošeg zadaha.
  • Loša higijena zuba. Ako svakodnevno ne četkate zube i ne koristite zubni konac, čestice hrane ostaju u ustima, što uzrokuje neugodan zadah. Na zubima se stvara plak. Ako ne perete zube redovito, plak može iritirati vaše desni i na kraju formirati džepove ispunjene plakom između zuba i desni što može rezultirati paradontozom. Na jeziku se mogu pojaviti bakterije koje proizvode mirise. Proteze koje ne održavate redovito također mogu sadržavati bakterije i čestice hrane koje uzrokuju neugodan zadah.
  • Suha usta. Slina pomaže u čišćenju usta, uklanjajući čestice koje uzrokuju neugodne mirise. Suha usta mogu pridonijeti lošem zadahu zbog smanjene proizvodnje sline. Suhoća usta prirodno se javlja tijekom spavanja, što dovodi do “jutarnjeg zadaha”, a pogoršava se ako spavate otvorenih usta. Kroničnu suhoću usta mogu uzrokovati problemi sa slinovnicama i neke bolesti.
  • Lijekovi. Neki lijekovi mogu neizravno proizvesti loš zadah.
  • Infekcije u ustima. Loš zadah mogu uzrokovati kirurške rane nakon oralne kirurgije, poput uklanjanja zuba, ili može biti i rezultat karijesa, bolesti desni ili čireva u ustima.
  • Ostala stanja usta, nosa i grla. Loš zadah povremeno može nastati zbog sitnog kamenca koji se stvara u tonzilima i prekriven je bakterijama koje proizvode neugodan zadah. Infekcije ili kronične upale u nosu, sinusima ili grlu, također mogu uzrokovati loš zadah.
  • Ostali uzroci. Bolesti, poput nekih vrsta karcinoma, i stanja poput metaboličkih poremećaja, mogu uzrokovati karakterističan miris daha kao rezultat kemikalija koje proizvode. Kronični refluks želučanih kiselina može također biti povezan s lošim zadahom.

loš zadah

Domaći lijekovi za neugodan zadah iz usta:

Dobra higijena zuba

Prema istraživanjima, loša higijena zubi najčešći je uzrok neugodnog zadaha. Sprječavanje nakupljanja naslaga ključ je održavanja zdravih usta. Zube biste trebali četkati dvije minute najmanje dva puta dnevno (ujutro i navečer).

Neki smatraju da je četkanje nakon svakog obroka neophodno kako bi se spriječilo propadanje zubi i loš zadah iz usta. Da biste spriječili rast bakterija na dijelovima hrane zaglavljenim u zubima, koristite zubni konac barem jednom dnevno.

Bakterije se također mogu nakupiti na jeziku, što uzrokuje loš miris. Praksa poznata kao struganje jezika može vam pomoći ukloniti ovaj tanki sloj. Četkicom za zube ili specijaliziranim strugačem za jezik četkajte ili stružite jezik barem jednom dnevno.

neugodan zadah iz usta

Peršin

Peršin je popularan narodni lijek protiv lošeg zadaha iz usta. Njegov svježi miris i visok sadržaj klorofila sugeriraju da može imati dezodorirajući učinak. Studije su pokazale da se peršin može učinkovito boriti protiv smrdljivih spojeva sumpora.

Da biste koristili peršin za zadah iz usta, žvačite svježe lišće nakon svakog obroka ili ga kupite kao dodatak prehrani.

Sok od ananasa

Mnogi ljudi vjeruju da je sok od ananasa najbrži i najučinkovitiji tretman za loš zadah iz usta. Iako ne postoje znanstveni dokazi koji podupiru ovu teoriju, određena izvješća sugeriraju da ona djeluje. Popijte čašu organskog soka od ananasa nakon svakog obroka ili žvačite krišku ananasa minutu do dvije.

Voda

Suhoća usta često uzrokuje loš zadah. Slina igra vrlo važnu ulogu u održavanju oralne higijene. Usta vam se prirodno isušuju dok spavate, zbog čega je dah ujutro neugodan.

Spriječite suhoću usta održavajući tijelo hidratiziranim. Pitka voda (bez kofeina ili slatkih pića) tijekom dana pomoći će potaknuti stvaranje sline. Preporuča se popiti najmanje osam čaša vode dnevno.

Jogurt

Jogurt sadrži zdrave bakterije zvane laktobacili. Te zdrave bakterije mogu vam pomoći u suzbijanju loših bakterija u različitim dijelovima vašeg tijela, poput crijeva.

Istraživanja pokazuju da jogurt također može pomoći u smanjenju neugodnog zadaha. Studija je pokazala da je nakon šest tjedana jedenja jogurta 80% sudionika imalo manje neugodan zadah, zbog probiotika u jogurtu. Da biste jogurt koristili u borbi protiv lošeg zadaha, pojedite bar jedan običan jogurt dnevno. jogurt za zadah iz usta

Sjeme komorača

Od antičkih vremena sjeme komorača koristilo se za osvježavanje daha. U dijelovima Indije, pržene sjemenke komorača i dalje se koriste kao osvježivač usta, za čišćenje daha nakon večere. Slatkog su okusa i sadrže aromatična ulja koja dahu daju svjež miris.

Sjeme komorača može se jesti prženo ili obloženo šećerom.

Naranča

Naranče ne samo da su zdrav desert, već pomažu i u higijeni zuba.

Mnogi ljudi imaju neugodan zadah iz usta jer ne proizvode dovoljno sline da bi isprali bakterije. Istraživanja pokazuju da vitamin C pomaže u stvaranju sline, što može smanjiti neugodan zadah..

Cink

Istraživanje je pokazalo da redovito ispiranje otopinom koja sadrži cink može biti učinkovito u smanjenju neugodnog zadaha najmanje 6 mjeseci.

Isprobajte žvakaću gumu od cinka namijenjenu osobama sa suhim ustima

Zeleni čaj

Zeleni čaj je učinkovit kućni lijek za neugodan zadah iz usta. Metvica ima slične učinke, pa bi šalica čaja od zelene metvice mogla biti idealan osvježivač daha.

Skuhajte dvije šalice čaja prije spavanja i stavite ih u hladnjak preko noći. Ulijte svoj hladni čaj u bocu s vodom i odnesite ga na posao. Polako pijuckajte tijekom dana.

čaj od mentvice za zadah

Jabuke

Jedno istraživanje s pouzdanim izvorom pokazalo je da sirove jabuke imaju snažan učinak protiv neugodnog zadaha od češnjaka. Određeni prirodni spojevi u jabukama neutraliziraju smrdljive spojeve u češnjaku.

Domaća vodica za usta sa sodom bikarbonom

Studije su pokazale da soda bikarbona, može učinkovito ubiti bakterije u ustima. Paste za zube koje sadrže visoke koncentracije sode bikarbone učinkovito smanjuju zadah iz usta.

Domaća vodica za usta s octom

Ocat sadrži prirodnu kiselinu koja se naziva octena kiselina. Bakterije ne vole rasti u kiselom okruženju, pa sredstvo za ispiranje usta s octom može smanjiti rast bakterija.

Dodajte 2 žlice bijelog ili jabučnog octa u 1 šalicu vode. Ispirite grlo barem 30 sekundi prije nego što ga ispljunete.

 

I zapamtite, redoviti pregledi omogućuju stomatologu da otkrije probleme poput bolesti desni ili suhoće usta i zaustavi ih prije nego što postanu ozbiljniji. Ako vaš stomatolog utvrdi da su vam usta i zubi zdravi, možete se uputiti liječniku primarne zdravstvene zaštite.

Nastavi čitati

Oralna higijena

Pravilno pranje zubi kod djece – sve što trebate znati

,

Nemojte se uzrujavati ako vam se pranje zubi kod djece čini zastrašujućim zadatkom. To možete učiniti čak i ako imate tvrdoglavo dijete koje je uvjereno da je četkanje zubi potpuno nepotrebno.

A pravilno pranje zubi kod mališana definitivno se isplati. Pomoći ćete djetetu postaviti zdrave navike i naučiti ga važnosti ovog rituala dva puta dnevno koji može spriječiti karijes.

pranje zubi kod djece

Pranje zubi kod djece – koraci:

Korak 1: Kupite potrebne zalihe
Prvi korak je odabrati prave zalihe. Obavezno pripremite dječju četkicu za zube i dječju zubnu pastu.

Korak 2: Naučite dijete o tome što će se dogoditi 
Neka djeca vole znati što mogu očekivati, pa im recite što ćete raditi.

Moglo bi vam čak pomoći da prethodno pročitate zabavnu knjigu o četkanju zuba.  Vi i vaše dijete mogli biste pogledati video ili poslušati pjesme o četkanju zuba kako biste se pripremili za četkanje zubi.

Demonstriranje na lutki također može četkanje učiniti zabavnijim. Ili pogledajte popis zabavnih melodija četkanja zuba za djecu.

Korak 3: Pripremite četkicu za zube
Na četkicu stavite malo paste za zube. Ako je vaše dijete još uvijek mlađe od 3 godine, ne morate staviti puno paste za zube. Kad napune oko 3 godine, prikladno je staviti pastu za zube veličine zrna graška.

Također, prije nego što djetetovu četkicu s pastom stavite u usta, podsjetite ga da zubnu pastu ne bi smjelo progutati.

Korak 4: Četkanje!
Vrijeme je za pranje zubi! Ipak je svakako potrebno da ih nadgledate i ne napuštate kupaonicu dok četkaju.

Nakon što sami isčetkaju zube, vi možete preuzeti. Pazite da nježno četkate površinu svih njihovih zuba. Ne preskačite stražnje zube. Zapravo, razgovarajte s njima o tome da ne zaboravite na one “skrivene zube”.

Korak 5: Ispljunite!
Ovo bi moglo postati malo neuredno, ali ne želite da vaše dijete stekne naviku gutanja previše paste za zube.

Potaknite svoje dijete da nauči kako pljuvati pokazujući im sami.

Zašto je pranje zubi kod djece jako važno?

Evo zašto je pranje zuba vašeg mališana toliko važno: Sprječava karijes koji je kod male djece češći nego što biste mogli pretpostaviti.

AAP upozorava da 28% djece ima barem jedan karijes do 3. godine – a gotovo polovica sve djece ima barem jedan karijes do 5. godine.

No, fluor pomaže u sprječavanju stvaranja karijesa u zubima. Nakon što vaše dijete pojede ručak, međuobrok ili popije bilo što osim vode, u ustima ostane malo taloga. Bakterije u ustima hranit će se tim ostatkom, stvarajući kiselinu koja će istrošiti caklinu na zubima. Fluorid štiti zube od takve potencijalne štete.

AAP preporučuje upotrebu malene zubne paste s fluorom svaki dan čim djetetovi zubi počnu izlaziti.

pranje zubi kod djece

Vremenski okvir zdravlja kod djece

Evo općeg vremenskog okvira koji će vam pomoći u brizi za zube vašeg djeteta.

Djetinjstvo
Kad je vaše dijete beba, možete početi brisanjem desni mekom krpom dva puta dnevno. Kad prvi zubi počnu nicati, uzmite malu, mekanu četkicu za zube i nježno operite te malene zube namazom fluorirane paste za zube.

Prvi posjet zubaru
Predlaže se da dijete odvedete zubaru oko prvog rođendana.

Zapravo, ako vašem djetetu rano rastu zubi, možda ćete stomatologa posjetiti i ranije. Napokon, nakon što dijete dobije zube, može dobiti karijese u tim zubima.

Prva upotreba paste za zube
Možete početi upotrebljavati maleni dio fluoridne paste za zube – kad se pojave.

Mliječni zubi
Prvi dragocjeni zub vašeg djeteta vjerojatno će niknuti oko 6 mjeseci starosti, iako se to sigurno može razlikovati od djeteta do djeteta.

Samostalno četkanje
Zapravo ne postoji čvrsto pravilo o tome kada je dijete spremno oprati vlastite zube.

To bi mogli biti spremni s oko 6 godina. Ili će im možda trebati nadzor još neko vrijeme, posebno ako stomatolog primijeti neke znakove razvoja karijesa. Razgovarajte sa djetetovim stomatologom i zamolite ga za neke smjernice.

Odabir paste za zube i četkice za zube
Možda imate svoju omiljenu zubnu pastu, ali dobro je kupiti dječju zubnu pastu koju će vaše dijete koristiti – i pobrinite se da sadrži fluor.

Odaberite dječju pastu za koju mislite da će im se svidjeti. Može biti s okusom lubenice ili s okusom žvakaće žvake. Ili, ako ste poput mnogih roditelja, znate da je važno odabrati onu s princezama na njoj – ili s automobilima.

I ne zaboravite četkicu za zube. Odaberite jedan s malom glavom i mekanim vlaknima. Razmislite o tome da pitate svoje dijete preferira li boju četkica za zube, jer njihovo uključivanje u cijeli postupak može uvelike pomoći.

 

Ostali savjeti za pranje zubi kod djece

Ako vaš mališan svaki dan spremno surađuje s četkanjem zuba nakon doručka i prije spavanja, čestitamo! Ako vaše dijete možda nije toliko zainteresirano, možda ćete trebati nekoliko savjeta kako bi oboma olakšali oralnu higijenu:

  • Neka bude zabavno. Pjevajte pjesme, pričajte priče – bilo što da vam bude malo ugodnije.
  • Držite se rutine. Djeca se često bolje snalaze kad znaju što mogu očekivati. Pridržavanje rutine može im dati osjećaj normalnosti.
  • Koristite tablicu s naljepnicama ili druge poticaje. Pronađite jednostavan način proslave svaki put kad dijete opere zube dok mu to nije ukorijenjena navika.
  • Perite zube istovremeno. Neka djeca vole oponašati mamu ili tatu. Gledanje kako perete zube može ih potaknuti da se sami operu.

Neka vas ne zastraši mogućnost četkanja zubića vašeg mališana. Uhvatit će se nakon nekog vremena i vjerojatno će postajati sve lakše kako stare. I dalje možete provesti sljedećih mnogo godina pitajući svoje dijete: “Jeste li oprali zube?” Ali barem ste im dali solidan uvod u važnost dobre oralne higijene.

Nastavi čitati

Popularno

Send this to a friend
Send this to a friend