Strah od zubara - kako se riješiti dentofobije? | Zubo.hr

Lifestyle

Strah od zubara – kako se riješiti dentofobije?

Oralno zdravlje smatra se jednim od najvažnijih aspekata našeg cjelokupnog zdravlja. Međutim, možda je jednako toliko zastupljen i strah od zubara. Ovaj uobičajeni strah može proizlaziti iz niza emocija povezanih s brigama zbog vašeg oralnog zdravlja, kao i potencijalnih loših iskustava koje ste možda imali kod zubara tijekom svoje mladosti.

No, za neke ljude takvi se strahovi mogu pojaviti u obliku dentofobije. Kao i druge fobije, i ovo se definira kao ekstremni ili iracionalni strah od predmeta, situacija ili ljudi – u ovom je slučaju dentofobija strah od odlaska stomatologu.

strah od zubara

S obzirom na važnost oralne njege za vaše cjelokupno zdravlje, strah od zubara ne bi vas trebao spriječiti u redovitim pregledima i čišćenju zubi. Ipak, nije svima jednostavno otići zubaru.

Donosimo potencijalne uzroke, tretmane i mehanizme suočavanja sa strahom, koji vam mogu biti početna točka za pobjedu nad strahom od zubara.

Treba razlikovati strah i fobiju

O strahovima i fobijama često se razgovara, ali ta dva stanja uma se bitno razlikuju. Strah može biti snažna nesklonost koja može prouzročiti izbjegavanje, ali nije nužno nešto o čemu biste razmišljali, sve dok se stvar koje se bojite ne pojavi.

S druge strane, fobija je puno jači oblik straha. Fobije se smatraju vrstom anksioznog poremećaja, a poznato je da uzrokuju krajnju nevolju i izbjegavanje – toliko da one ometaju vaš svakodnevni život.
Kada ovo primijenite na kontekst odlaska zubaru, strah može značiti da vam se ne sviđa odlazak kod zubara i da odgađate pregled dok nije potrebno.

Možda vam se neće svidjeti osjećaj i zvukovi instrumenata koji se koriste tijekom čišćenja i drugih postupaka, ali svejedno ih možete podnijeti.

U usporedbi s tim, dentofobija može predstavljati toliko jak strah da zubara potpuno izbjegavate. Čak i samo spominjanje ili pomisao na zubara može vam izazvati tjeskobu. Također se mogu pojaviti noćne more ili napadaji panike.

Uzroci i liječenje straha od zubara i dentofobije mogu biti slični. Međutim, lza fobiju od zubara može trebati više vremena i truda da se prebrodi.

Uzroci

Strah od zubara obično je uzrokovan negativnim iskustvima iz prošlosti. Možda ste se plašili zubara u djetinjstvu, a ti su vas osjećaji držali dok ste odrastali.

Neki se ljudi također boje zvukova alata koje stomatolozi i zubni higijeničari koriste za čišćenje zuba i preglede, pa bi razmišljanje o njima moglo izazvati i neke strahove.

Po definiciji, fobija je krajnji strah. To bi također moglo biti povezano s negativnim iskustvom u prošlosti. Možda ste u stomatološkoj ordinaciji doživjeli bol, nelagodu ili općeniti nedostatak empatije, što je stvorilo značajnu averziju prema budućem zubaru. Procjenjuje se da 2,7% muškaraca i 4,6%  žena ima dentofobiju – strah od zubara.

Osim strahova i fobija uzrokovanih u prošlosti, moguće je iskusiti i strah od zubara zbog briga koje biste mogli imati zbog svog oralnog zdravlja. Možda vas boli zub ili imate natečene desni ili možda jednostavno niste bili kod zubara nekoliko mjeseci ili godina i bojite se primanja loših vijesti.

Bilo koja od ovih zabrinutosti mogla bi uzrokovati izbjegavanje odlaska zubaru.

strah od zubara

Tretmani

Blagi strah zbog posjeta zubaru najbolje je otkloniti odlaskom zubaru, umjesto da ga izbjegavate. U slučaju značajnog stomatološkog zahvata, možete zatražiti anesteziju kako ne bi bili budni tijekom postupka. Iako to nije uobičajena praksa u svim ordinacijama, možda ćete moći pronaći stomatologa koji će udovoljiti vašim željama.

Međutim, ako imate istinsku fobiju, čin odlaska zubaru puno je lakše reći nego učiniti. Kao i druge fobije, i dentofobija može biti povezana s anksioznim poremećajem, što može zahtijevati kombinaciju terapija i lijekova.

Terapija izlaganjem

Terapija izlaganjem, vrsta psihoterapije, jedno je od najučinkovitijih rješenja za dentofobiju jer uključuje postepeno posjećivanje stomatologa.

Mogli biste započeti posjetom stomatološkoj ordinaciji, a da zapravo niste sjeli na stolicu. Zatim možete postupno nadograđivati svoje posjete djelomičnim pregledima, rendgenskim snimanjem i čišćenjem dok ne budete spremni za potpuni zahvat.

Lijekovi

Lijekovi neće liječiti dentofobiju. Međutim, određene vrste lijekova protiv anksioznosti mogu ublažiti simptome dok prolazite kroz terapiju izlaganjem. To također može ublažiti neke fizičke simptome vaše fobije, poput visokog krvnog tlaka.

Savjeti kako da ostanete mirni

Bez obzira jeste li spremni suočiti se sa svojim strahom ili se spremate za terapiju izlaganjem postupnom posjetu stomatologu, sljedeći savjeti mogu vam pomoći da ostanete mirni tijekom posjeta stomatologu:

  • Posjetite stomatologa u manje zauzeto doba dana, poput jutarnjih sati. Bit će manje ljudi, ali i manje alata koji proizvode zvukove koji bi mogli pokrenuti vašu tjeskobu. Također, što kasnije posjetite svog zubara, više će se vremena vaše strepnje povećavati u iščekivanju.
  • Uz glazbu ponesite slušalice za uši kako biste se lakše opustili.
  • Zamolite prijatelja ili voljenu osobu da vas prate tijekom posjeta zubaru.
  • Vježbajte duboko disanje i druge tehnike meditacije kako biste smirili živce.
  • Iznad svega, znajte da je u redu ako vam je potreban odmor u bilo kojem trenutku tijekom posjete.
  • Može biti korisno da sa svojim stomatologom dogovorite „znak“ kako bi znao kada treba stati.

strah od zubara

Kako pronaći pravog zubara za sebe?

Među najvažnijim kvalitetama stomatologa je sposobnost razumijevanja strahova i averzija. Možete pitati svog liječnika ili voljenu osobu za preporuku brižnog zubara. Druga je mogućnost nazvati i pitati potencijalne urede da li su specijalizirani za rad s pacijentima koji imaju strahove ili dentofobiju.

Važno je biti otvoren o tome zašto se bojite odlaska zubaru. Pravi stomatolog ozbiljno će shvatiti vaše strahove, a ujedno će se prilagoditi vašim potrebama.

Vaše oralno zdravlje važan je aspekt vaše opće dobrobiti. Ipak, samo ova činjenica možda nije dovoljna da nekoga uvjeri da ode kod zubara ako ima ekstremni strah ili fobiju. Istodobno, kontinuirano izbjegavanje samo će pogoršati strah od zubara.

Dostupne su brojne strategije za suočavanje s dentofobijom. Također je važno upozoriti svog zubara kako bi vas mogao razumjeti. Trebat će vremena i truda, ali moguće je napredovati do točke u kojoj vas strahovi više neće sprječavati da dobijete potrebnu oralnu njegu.

Lifestyle

Imaju li Britanci zaista loše zube?

,

Već se godinama kroz društvo provlači stereotip da Britanci imaju loše, odnosno žute i krive zube. Iako su neke od šala temeljenih na ovom stereotipu zaista smiješne, moramo provjeriti ima li u tome istine.

Britanci

Gdje je stereotip započeo?

Nemoguće je reći tko je prvi rekao da Britanci imaju loše zube, no navodno je masovno sprdanje počelo filmom Austin Powers. U ovom filmu istoimeni protagonist sebe smatra simbolom seksa, no zubi mu izgledaju kao da će ispasti svake sekunde. S vremenom su i ostali filmovi i serije pokupile stereotip, od kojih su Britance možda najviše izvrijeđali animirani likovi iz Family Guya.

No svi se izvori slažu da je ovaj stereotip proizašao iz jednog mjesta – SAD-a.

BBC u jednom članku navodi da je pop kultura vjerojatno igrala veliku ulogu u razvoju ovog stereotipa. Kad usporedite osmijeh hollywoodskih zvijezda poput Toma Cruisea i Angeline Jolie s npr. osmjesima Beatlesa ili ekipe iz Monty Pythona, razlika je prilično jasna.

Britancima čak toliko ne smeta da ih se sprda, no čini se da je problem kad to rade Amerikanci – jedna od nacija s najvećim postotkom pretilog stanovništva koja se može pohvaliti svačime, no nikako zdravljem. Britanski stomatolog Lance Knight je rekao da Britanci žele da njihovi zubi izgledaju bolje, ne kao zubi Amerikanaca. Stanovnici SAD-a većinom žele imate savršene, sjajne, bijele zube, dok Britanci po njegovom mišljenju, više idu na ‘prirodni look’.

Imaju li Britanci lošije zube od Amerikanaca?

Ovaj stereotip očito ima dvije strane priče – britansku, koja navodi da nemaju nezdrave zube, već samo ne žele svi imati iste i američku, koja tvrdo vjeruje da svi Britanci imaju krive i žute zube. Sada, tko je u pravu, ako itko?

BMJ – jedan od najutjecajnijih medicinskih časopisa, 2015. je u istraživanju usporedio stanje zubi Amerikanaca i Britanaca.

31,4% Amerikanaca rekli su da njihovo oralno zdravlje nije dobroBritanaca je isto reklo 30,8%. Od ispitanih Amerikanaca, 13,5% su rekli da je oralno zdravlje negativno utjecalo na njihov život. Ova je brojka kod Britanaca 15,1%. Međutim, Amerikancima u prosjeku fali 7,31 zubi, dok Britancima fali 6,97 zubi.

Iz ove statistike možemo zaključiti da Amerikanci nemaju zdravije zube nego Britanci – čak i ako imaju, nije ni blizu dovoljno da su zaslužili toliko izrugivanje.

Vrlo je moguće da Amerikanci imaju ‘ljepše’, odnosno pravilnije i svjetlije zube, no Britanci ih navodno polako stižu. Potrošnja na kozmetičke dentalne zahvate u Velikoj Britaniji se povećala za 27% od 2010. godine.

Nastavi čitati

Lifestyle

6 razloga zašto je smijanje dobro za vas!

,

Na prvu, smijanje povezujemo s nečim smiješnim – no smijanje je toliko više od toga. Smijemo se i u dobrim i lošim situacijama zbog utjecaja osmijeha na naše tijelo i duh, isto kao i na ljude oko nas. Ne kaže se bez razloga da je osmijeh najljepša šminka!

smijanje

Puno je prednosti smijanja – čak i ako vaš osmijeh ne znači da ste nužno u tom trenutku sretni, on podsvjesno postiže čuda. U nastavku pročitajte tašto biste se trebali često smijati!

Od smijanja duže živite

Iskreno smijanje znači da ste sretni, a sretni ljudi su boljeg zdravlja od nesretnih. Nema direktne korelacije između pomicanja rubova usta i vašeg zdravlja, no činjenica je da je pozitivan stav ključan za zdravlje.

Smijanjem podižete raspoloženje

Možda zvuči nelogično, no kad ste loše volje, pokušajte se nasmijati! Pokret osmijeha daje signale vašem mozgu da se nešto dobro događa – iako možda nije tako. U principu, tako nekad možete zavarati svoj mozak.

Smijanje umanjuje bol

Neka su istraživanja pokazala da smijanjem ispuštamo serotonin i endorfin – hormone zbog kojih se bolje osjećamo. Uz njihovu pomoć, tijelo nam se opušta i bol se smanjuje.

Privlačniji ste kad se smijete

Ovo ne moramo dodatno objašnjavati – činjenica je da su nam ljudi privlačniji dok se smiju. Smijanje nije samo fizički privlačnije, već ostavlja i dojam da ste pozitivna osoba dok se smijete. Jedino što biste trebali da bi ovo bilo 100% učinkovito je održavati pravilnu oralnu higijenu!

Smijanje je zarazno

Kad ljudi vide da ste vi opušteni, biti će i oni. Imate snagu da jednim osmijehom uljepšate dan ljudima oko sebe – iskoristite tu moć!

Smijanjem možete sniziti krvni tlak

Neka istraživanja su pokazala da smijanjem možete spustiti krvni tlak zato što vam se nakon smijanja mišići opuste. Nakon što vam se mišići opuste, smanjuju se otkucaji srca, uz što se smanjuje i krvni tlak.

Nastavi čitati

Lifestyle

10 načina kako možete uljepšati svoj osmijeh

,

Vaš je osmijeh jedna od prvih stvari koju ljudi primijete. Zdravi osmijeh ne postiže se uvijek preko noći, već su potrebne razne metode koje pomažu u stvaranju i održavanju. Evo 10 jednostavnih stvari koje možete učiniti kako biste poboljšali izgled osmijeha i zdravlje zubi.

Upotrebljavajte zubni konac

Zubnim koncem uklanjate naslage između zubi i ispod zubnog mesa, tamo gdje četkica ne može doći. Svakodnevno korištenje zubnog konca pomaže u prevenciji karijesa i gingivitisa. Ako se ne uklone, naslage i kamenac nakupljaju se ispod površine desni, što može uzrokovati parodontalnu bolest, što dovodi do uništenja kostiju i gubitka zuba.

Da biste pravilno upotrebljavali zubni konac, čvrsto omotajte konac oko prsta i umetnite u prostor između zubi. Ako se javi krvarenje, to je najvjerojatnije zbog gingivitisa ili bolesti desni. Kad svakodnevno upotrebljavate zubni konac, krvarenje povezano s blagim do umjerenim gingivitisom obično prestaje nakon otprilike dva tjedna.

osmijeh

Dva puta godišnje posjetite svog zubara 

Redovito čišćenje svakih šest mjeseci pomaže oralnom zdravlju i lijepom osmijehu.  Ako ne čistite zube redovito, možete razviti parodontalnu bolest. To može uzrokovati neugodno natečene, povučene i krvareće desni. Također je povezano sa zdravstvenim stanjima poput srčanog udara, moždanog udara, dijabetesa, pretilosti i slično.

Osim uklanjanja mrlja i kamenca sa zuba, stomatolog će pregledati i zdravstvena stanja poput visokog krvnog tlaka i raka usne šupljine. Budući da se mnoga zdravstvena stanja očituju u ustima, vaš vas stomatolog može upoznati s problemima zbog kojih biste trebali posjetiti liječnika.

Prestanite s pušenjem

Pušenje uzrokuje mrlje na zubima. Mrlja od dima ponekad je površna mrlja koja se može ispolirati, ali također može prodrijeti duboko u caklinu.

Pušenje također oštećuje zdrave desni, zbog čega se povlače i razvijaju veliki džepovi oko zubi. Pušenje također može uzrokovati bolesti desni.

Ograničite kavu, čaj i crno vino

Pića poput kave, čaja i crnog vina poznata su po ostavljanju mrlja na zubima. Slično pušenju, ova pića mogu stvoriti površinsku mrlju koju vaš stomatolog može ispolirati. Ali oni također mogu uzrokovati unutarnje bojenje vaše cakline zuba.

Pijenje kroz slamku može vam pomoći smanjiti mrlje na zubima i smanjiti rizik od karijesa. Može vam pomoći i često ispiranje usta vodom, tako da tamna tekućina ne ostaje dugo na zubima između obroka.

Pažljivo odaberite proizvode za izbjeljivanje

Ovisno o vašim potrebama, dostupni su razni proizvodi za izbjeljivanje: paste za zube, trake i lasersko izbjeljivanje. Iako izbor može biti veliki, svaka vrsta može imati određene prednosti koje vam pomažu u ciljanju na problematična područja. Paste za zube za izbjeljivanje i sredstva za ispiranje dobri su za one koji piju kavu i čaj.

Kupite kvalitetnu četkicu za zube

Klinički je dokazano da električne četkice postižu više rezultata u uklanjanju naslaga i postizanju zdravijeg zubnog mesa od standardnih ručnih četkica. Tijela četkica za zube napravljena su da traju godinama, dok se glave mogu rutinski mijenjati kako stare ili su vrlo korisne za dijeljenje među članovima u obitelji.

Ako niste spremni izdvojiti veći iznos novaca za električnu četkicu za zube, kupite ručnu četku s mekanim vlaknima. Iako su četkice s tvrđom dlakom dostupne na tržištu, stomatolozi odlučno odbijaju njihovu upotrebu. Prečvrste dlake i agresivno četkanje uzrokuju povlačenje zubnog mesa i mogu naštetiti caklini.

Za zdrav osmijeh pijte puno vode

Voda je najzdravije piće za vaš osmijeh i vaše tijelo. Pomaže kod ispiranja zubi i obeshrabruje karijes. Voda iz slavine najbolji je izbor jer ima preporučenu dozu fluorida. Mnogo puta flaširana voda dolazi iz izvora u kojem se razine fluorida ne prate ili uopće ne sadrže fluorid. Zdrava razina fluorida promiče zdravlje zuba i obeshrabruje propadanje.

Česta konzumacija kiselih ili slatkih pića može dramatično povećati stopu propadanja. Sportaši brzo postaju rizična skupina jer učinci sportskih pića štete zubima.

osmijeh

Poboljšajte svoja druga zdravstvena stanja

Stanja poput visokog krvnog tlaka, dijabetesa, pretilosti i bruksizma (također poznatog kao škripanje zubima) mogu utjecati na zdravlje i izgled vašeg osmijeha. Kad je tijelo opterećeno jednim zdravstvenim stanjem, teže je liječiti drugo.

Umjesto da prikrivate simptome, možete poboljšati svoje zdravlje preventivnim metodama. Pravilna prehrana i dovoljno vježbanja mogu dramatično poboljšati izgled vašeg tijela, zuba i desni.

Pravovremeno se liječite

Propadanje zubi ako se ne liječi može se lako pretvoriti karijes. Tamo gdje je možda bilo potrebno samo sitno punjenje, sada će možda trebati korijenski kanal i krunica.

Rano liječenje karijesa znači da ćete trebati manje invazivne nadoknade zubi. To pomaže u održavanju strukture i stabilnosti zuba i smanjuje troškove liječenja. Ako se ne liječi, može se proširiti na druge zube i može izazvati infekcije u ostatku vašeg tijela.

Za zdrav osmijeh perite zube dva puta dnevno

Još uvijek treba podsjetiti mnoge ljude da peru zube barem dva puta dnevno. Budući da se naslage mogu stvrdnuti u kamenac, često četkanje pomaže zubima da ostanu bjelji i zdraviji nego kod ljudi koji rjeđe četkaju.

Stvorite dobre navike za sjajan osmijeh

Može proći neko vrijeme prije nego što počnete primjećivati ​​promjene izbjeljivanja ili poboljšane oralne higijene. Iako ove promjene ne dolaze preko noći, zasigurno vrijede vremena i truda, kako zbog vašeg osmijeha, tako i zbog vašeg cjelokupnog zdravlja.

Nastavi čitati

Popularno

Send this to a friend
Send this to a friend